کرمان: قالی های کرمان معمولاً زمینه ای از رنگ های روشن دارند.
نقوش او شامل تصاویری از درختان است که گاهی در گلدان، گل ها و برگ ها دیده می شود.
برخی از قالیهای مرغوب که در کرمان بافته میشوند دارای نقشهای حیوانی هستند.
این فرش ماشینی شش متری نگین مشهد در مناطق مختلف استان کرمان مانند رفسنجان ساخته می شوند.
گل سبز پسته ای روشن، با سایه پسته ای تیره تر نیز روی همان گل استفاده شده است، مختص رنگ کرمان است.
هر گل کرمان باید با استفاده از دو سایه مکمل همرنگ رنگ آمیزی شود.
با این حال رنگ های انتخاب شده برای گل ها به شدت محدود به رنگ های مناسب برای استفاده در رنگ پس زمینه است.
یک فرش آبی روشن ممکن است حاشیه کرم یا صورتی روشن داشته باشد.
به ندرت فرش کرمانی را با زمینه یا حاشیه سبز می بینید.
مهمترین چیز این است که طرح کلی متضاد است.
رنگ آمیزی باید مناسب باشد، نه خودنمایی.
باید الگو را تعریف کند، اما مورد توجه قرار نگیرد.
قوانین و قراردادهایی وجود دارد که باید آگاهانه یا ناخودآگاه به دقت رعایت شوند، اما با این وجود، بیشترین آزادی در استفاده از رنگ ها را می توان در کرمان مشاهده کرد.
راور: قالیهای ایرانی که در شهر راور در شمال کرمان ساخته میشدند در اواخر قرن به دلیل کیفیت ثابت خود شهرت داشتند و از جایگاه برجستهای برخوردار بودند.
موتیف لورل در طراحی مرکزی بود.
کردستان: در گروس و بیار که هر دو در استان کردستان قرار دارند، قالی های ایرانی مخصوصی بافته می شود که تار و پود آن از پشم است.
آنها به قدری سفت هستند که وقتی تا شوند می توانند بشکنند.
طرح این قالیچه های ایرانی از یک مدال در مرکز و مدال هایی به همین شکل در گوشه ها تشکیل شده است.
پس زمینه تصویری به شکل ماهی و سایر فیگورهایی دارد که رنگ آنها با رنگ مدال در تضاد است.
دیگر قالیچه های ضخیم با پرز بلند در کوه های استان کردستان و کرمانشاه ساخته می شود.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.