سیاست های جهانی بر ایران تحمیل شده است و باعث کاهش صادرات فرش شده است.
بدیهی است که ترکیه بدون مواجهه با چنین موانعی می تواند در صادرات منسوجات خود مانند فرش ماشینی 6 متری زمرد مشهد قوی تر عمل کند.
در چنین شرایطی، صنعت فرش ایران مجبور به یافتن بازارهای جدید و تمرکز بیشتر بر صادرات است که بدون ابتکار عمل در طراحی و حمایت از سرمایه گذاران بین المللی، بازرگانان و مقامات دولتی امکان پذیر نیست.
برای تقویت کارخانجات تولید فرش ماشینی در ایران باید به بازاریابی جهانی فرش به ویژه در بخش آموزشی و تبلیغاتی توجه ویژه ای شود.
بنابراین نه تنها تولیدکنندگان باید به سمت صادرات حرکت کنند، بلکه دولت نیز به عنوان تسهیل کننده صادرات فرش به وظایف خود عمل کند.
5 برند پرفروش و محبوب پوشاک در ایران
یکی از روش هایی که همه کشورها برای رشد و ارتقای فروش و صادرات و یا به عبارتی ورود به بازارهای جدید از آن استفاده می کنند، شرکت در نمایشگاه های بین المللی به عنوان یک ابزار بازاریابی حرفه ای است که خوشبختانه در ایران هر ساله رونق بیشتری پیدا می کند.
در مقایسه، دولت ترکیه با اعطای جوایز صادراتی، حمایت از صادرکنندگان خود برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی و معافیت های مالیاتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود حمایت می کند.
کشورهای صادراتی معمولاً سعی می کنند شرکت های تولیدی را به کشف بازارهای جدید ترغیب کنند زیرا ورود به بازارهای جدید همیشه بسیار زمان بر است و مستلزم هزینه های زیادی است که شرکت های کوچک و متوسط توانایی پرداخت آن را ندارند.
دولت ها این هزینه ها را متناسب با اهمیت بازار جبران خواهند کرد. مثلاً فرض کنید فرش ترکیه هنوز به اندازه کافی به برزیل صادر نشده است و این کشور یکی از مقاصد صادراتی است.
در این صورت دولت تا 75 درصد یارانه را در نمایشگاه های مربوطه لحاظ می کند و این رویه دو یا سه سال ادامه خواهد داشت.
سپس آن کمک ها برای کشور هدف بعدی محاسبه می شود.
به این ترتیب شرکت هایی که با یافتن شریک تجاری، نماینده فروش، افتتاح فروشگاه و. توانسته اند با استفاده از حمایت های دولتی وارد بازار شوند، به کار خود ادامه داده و کلید طلایی ورود به این بازار جدید خواهند شد.
این روشی است که اکثر کشورهای در حال توسعه مانند هند، چین، ترکیه و … استفاده می کنند و در برخی موارد تا 50 درصد هزینه افتتاحیه در کشورهای هدف پوشش داده می شود.
علیرغم عدم وجود چنین مشوق هایی در ایران، هر سال بر تعداد شرکت های ایرانی در نمایشگاه های فرش و کفپوش برتر جهان افزوده می شود.
با این حال، کیفیت و کمیت حضور ایران در برابر رقبای خود نیز قابل بحث است و نیاز به بهبود بیشتری دارد.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.