طرحهای هندسی ایرانی مفاهیم نسبتاً دشواری را ارائه میکردند و نقاشی را از نظر تفسیر باطنیتر میکردند – برای هنرمند جذابتر.
درختان، گل ها، شاخ و برگ، حیوانات و شکارچیانی که طرح های منحنی را پر می کردند، ساده، معمولی و به راحتی قابل درک بودند، در حالی که هنر پس از رمان و غیرعادی است.
الگوهای هندسی در مقایسه با الگوهایی که طبیعت را بازتاب می دهند و بلافاصله درک می شوند، دارای شخصیت انتزاعی، سبک و هنری تر هستند.
از سوی دیگر در مینیاتورهای ایرانی هر دو طرح هندسی و منحنی ظاهر می شوند.
به تصویر کشیدن فرش نگین ممتاز مشهد با طرحهای هندسی بر روی مینیاتورها در نتیجه «رئالیسم» خاصی که پس از حکومت مغول در ایران شکل گرفت، رخ داد.
حتی آن طرح ها نیز باید با دقت زیادی رنگ آمیزی می شدند تا ابعاد واقعی فرش اصلی حفظ شود.
با این حال جزئیات محدود در یک طرح هندسی به مینیاتوریست اجازه می دهد تا از پیچیدگی کار فاصله بگیرد.
اما با گذر از دوره انبوه طرحهای منحنی، متوجه ظهور نشانههایی میشویم که در مینیاتورهای تزیینی دوره تیموری و صفویه رایج بوده و از نظر ابعاد، پیچیدگی یا تنوع رنگ، حتی با دوره ایلخانی (اواخر مغول) قابل مقایسه نبودهاند.
بنابراین ما دلایل قانع کننده ای برای توجیه مطالعه مینیاتورهای ایرانی در زمینه تحول طراحی فرش ایرانی داریم.
اغلب با فرشهای عشایری یا روستایی ایرانی با نقشهای غیرقابل توضیح و اسرارآمیز مواجه میشویم که تا زمانی که از ریشههای تاریخی آن آگاهی نداشته باشیم، نمیتوان مفهوم آن را روشن کرد.
برخی از این الگوها حتی نام هایی دارند که هیچ معنایی به ما نمی دهند.
طراحی فرش بر روی نقاشی های مینیاتوری شایسته بررسی دقیق است: باید دریابید که یک مینیاتور به چه دوره ای تعلق دارد، چه کسی آن را نقاشی کرده است و نقاش به دنبال چه نوع محیطی در کار خود بوده است.
وقتی نقاشی مانند صلحین محمد تبریزی (قرن شانزدهم) محیط دربار را به تصویر میکشد، طبیعتاً طرحی را ارائه میدهد که مورد علاقهاش است، و تقریباً برای ما روشن است که طرحهای مورد علاقهاش چیست: طرحهای منحنی و پیچیده.
در واقع او خالق تعدادی طرح واقعی فرش صفوی بود که برخی از آنها را در مینیاتورهای خود به کار برد.
شکی نیست که هم سووین محمد و هم استادش، بهزاد، مستقیماً یا حداقل تأثیرگذار در طراحی فرش بودند.
بنابراین، مقایسه فرشهای قرن پانزدهم با طرحهای این دو هنرمند، نکات خاصی را روشن میکند، به عنوان مثال، مینیاتورهای قرن پانزدهم و شانزدهم، مانند ما هنوز، طرحهای معمولی دوره صفویه را منعکس میکنند.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.